-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49268 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا تواضع در زندگي انسان، سرنوشت ساز است؟

در اينجا سه نكته را متذكر ميشويم، تا معلوم شود كه تواضع در زندگي، عاملي سرنوشت ساز است 1 ـ يكي از مهمترين عوامل گناه كبر است، نخستين گناهي كه در اين عالم اتفاق افتاد گناه شيطان بود، كه ناشي از تكبّر بود، بعد از تسويه و به سرحدّ كمال جسماني رسيدن انساني و نفخ روح ودميدن روان به او، وقتي خطاب به فرشتگان شد كه به آدم سجده كنيد «فَقَعُوا لَهُ ساجدين»، همه ملائكه سجده كردند، الّا ابليس.



2 ـ مسئله تواضع و تكبر در علم و عدم علم تاثير ميگذارد، انسان متواضع اگر مسئلهاي را نداند، سؤال كرده و بر علم خود ميافزايد، و بر عكس انسان متكبر با سؤال نميخواهد، شكوه ساختگي و دروغين خود را بشكند، و اساساً يكي از حجابهاي شناخت،تكبر است، اگر انسان متواضع شد زمينه علم افزائي او فراهم شده،و علم هم زمينه تواضع را متقابلاً فراهم ميكند، زيرا تواضع و علم رابطه تنگاتنگ و مستقيمي با هم دارند و چرا علم تواضع نيافريند، در صورتيكه درخت پربار با سر فرو آوردن شاخههاي ميوهدارش ابراز تواضع ميكند، تكبر و بزرگي فروختن، مانع از رسيدن علمياست كه به منزله آب حياتبخش روح و روان است.



علاوه بر تاثيرگذاري تواضع در دانش اندوزي و علم افزائي، عامل مؤثري براي پذيرش و كرنش در برابر كلام حق در مباحثات و منازعات و مرافعات است و در مقابل، تكبر مانع از آن، انسان متواضع حرف حسابي را ميپذيرد اگر چه از زبان ناحسابي باشد، و حرف ناحسابي را نميپذيرد اگر از چه زبان فرد حسابي باشد به خلاف متكبر .



3 ـ تكبر نظام جامعه بشري را برهم ميزند و روابط انسانها را با يكديگر تيره ميكند، بر عكس تواضع ضامن نظام و بيمه كننده سلامت آن است. سرچشمه بسياري از جنگها همان خود برتر بيني ملتها و اقوامي در برابر اقوام ديگر است. جنگ جهاني اول و دوم را همين مسئله ايجاد كرد.








اخلاق اسلامي ج 1


اكبر خادم الذاكرين

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.